25 april 2009

Snart en egen djurpark...

Ja de små djuren börjar att samla sig här hemma. Det senaste tillskottet är en Panda och snart kommer även en liten liten pony. Nej det är inga riktiga djur eller mjukisdjur, det är hjälpmedel. Tycker namnen är hur söta som helst men vem kom på den briljanta idéen att göra dem i så fruktansvärt gräsliga färger.

Jag är väl ytlig men det är faktiskt en av de sakerna som gör det hela med alla dessa hjälpmedel jobbigt för mig. Det hade varit så mycket enklare för mig om de var lite mer neutrala i sina färger. Inte nog med att de är så fula i färgerna, de är vansinnigt stora och svåra att förvara när E inte använder dem. Hur vackra dem än är för att de gör livet enklare för E så upplever jag att dem inkräktar på mig och mitt hem. Hade Pandan kunnat spruta eld så hade jag misstänkt att det är en drake egentligen.

Nog med gnällande... På habliteringen som vi tillhör gör dem inte mer än de absolut måste när det gäller hjälpmedel och träning. Tack och lov har jag flera underbara kontakter med föräldrar till barn med cp som stöttar och ger tips på saker som kan vara bra och som kanske passar E. Som relativt nybliven cp-mamma är det inte alltid lätt att veta vad man har rätt till och vad som finns att tillgå och vad jag som förälder kan kräva.

E sitter väldigt bra i sin Panda och det är jätte skönt att se henne avslappnad. Just Pandan fick vi upp ögonen för när, mina föräldrars bekant/min dagmamma när jag var liten, Ingrid tog med oss till det dagis där hon jobbar. En liten kille där hade denna typ av stol och vi fick komma dit och prova den. E verkade trivas med en gång så efter det tog jag tag i att ringa habliteringen och se till att de beställde en till oss. Nästa projekt är att jaga och tjata efter en vagn så vi kan komma ut och E kan sitta som en prinsessa även ute.

Kram Annica

13 kommentarer:

Skalmans mamma sa...

Så fint hon sitter i sin stol =)! Vi ska också börja tjata om vagn... får se hur bra det går.
Kram

Grodmamman sa...

Hoppas att ni får en vagn. Har förstått det att man måste orka extra mycket när man har ett handikappat barn. Tar man inte reda på saker själv så talar de inte alltid om vad man har rätt till heller.
Vad stor hon har blivit, Ellen!:)
Kram

Unknown sa...

Ang. färger så säger min kusin (som är industridesigner liksom de som designar hjälpmedel)att det har blivit tvärtemot som det var på 70-talet. då var det brunt o beige som gällde o nu ska det vara roligt o färgglatt....

Undrar när det blir vitt o diskret?

Anna mamma till Axel som har en CP skada o just nu sitter i sin färgglada panda!

Anna-Snoddas sa...

Vilken underbart söt tjej ni har och så nöjd hon ser ut i sin stol! :)

Anonym sa...

Nydelig jente dere har;)Klem fra Lena fra Oslo

En värld full av liv sa...

Syns att Ellen gillar sin panda, =)
Vi fick en ny panda i fredags, så nu tycker Alvin att det är kul igen med sittandet! Ska försöka mig på att få över lite bilder till datan och sen i bloggen.

Anonym sa...

Hej Annica, Kristina här och tittar in! Ser att man lilla brorsdotter har förvandlats till en liten prinsessa, gud vad vacker hon är! Saknar henne så, har inte sett henne på så länge. Vad skönt iaf att hon har fått en stol hon känner sig bekväm i! Även om den ser lite bökig ut. Lilla 'sessan...

Kram

Honungspojkens mamma sa...

Vilken otroligt söt liten prinsessa ni har!

Pandastolen ser väldigt bra ut. Vår lille kille är inte så gammal än, men kommer att behöva en sån ganska snart. Och den där hoppgungan - är den en specialare? Och fungerar den om man inte kan hålla huvudet så bra?

Therese sa...

Hon är en riktig prinsessa, Ellen. Härliga bilder!

Känner igen mig i mycket av det du skriver. Hjälpmedel är inte så lätta att få, man ska veta vad man vill ha innan man vet vad som finns... Skönt att Ellen fått en stol som fungerar! Hoppas att ni snart får tag i en vagn!

LillaBarn sa...

Vilken söt liten sessa!!!

Sara och Mr T sa...

En sån söt liten fröken. =)

Hej hej!

NinniYesThatSMe sa...

Så söt hon e, lilla Ellen :)

Johanna sa...

Skönt att ni har vänner som hjälper er att komma på vilka hjälpmedel Ellen kan behöva. Hon är så söt, vilka fina bilder på henne i stolen!

Hannajo på familjeliv