15 augusti 2008

Tack för alla underbara ord och tankar det värmer otroligt mycket!!

Det fina halsbandet köpte här http://inredningsgalen.blogspot.com/

Tänkte dela med mig av en liten berättelse som jag hittade på nätet som beskriver ganska bra hur det är att få barn när saker och ting inte riktigt blir som man tänkt och drömt!

Många kramar Annica

**********************************************************

"Välkommen till Holland"

Att vänta barn är som att planera en sagolik semesterresa till Italien. Du köper guide-böcker och gör upp underbara planer. Colosseum, Michelangelo, gondolerna i Venedig. Du kanske lär dig några användbara fraser på italienska. Allt är mycket spännande.

Efter månader av spänd förväntan är det äntligen dags. Du packar dina väskor och så far du iväg. Flera timmar senare landar planet. Flygvärdinnan kommer in och säger:
”Välkommen till Holland”.

”Holland!?!”, ropar du. ”Vad menar ni med Holland? Jag har beställt en resa till Italien! Det är dit jag ska. I hela mitt liv har jag drömt om att komma till Italien.”

Men flygresan har ändrats. De har landat i Holland och där måste du vara kvar.

Det viktiga är att de inte fört dig till en hemsk, ful och smutsig plats full med pest, svält och sjukdomar. Det är bara annorlunda.

Så du måste gå ut och köpa nya guide-böcker. Och du måste lära dig ett nytt språk. Och du kommer att möta helt nya människor som du aldrig skulle ha mött annars.

Det är bara en annorlunda plats. Tempot är långsammare än i Italien; det är inte så tjusigt. Men när du varit där ett tag och återhämtat dig så ser du dig omkring…. Och du börjar lägga märke till att Holland har väderkvarnar…. Och att Holland har tulpaner… och i Holland finns till och med målningar av Rembrandt.

Men alla du känner är upptagna med att resa till och från Italien… och de talar vitt och brett om hur underbart de hade det där. Och under resten av ditt liv kommer du att säga ”Ja, det var dit jag skulle ha rest. Det var det jag hade planerat.”

Och den smärtan kommer aldrig, aldrig, någonsin att försvinna… därför att förlusten av den drömmen en mycket betydelsefull förlust.

Men… om du ägnar ditt liv åt att sörja över att du inte kom till Italien, så blir du aldrig fri att uppskatta och njuta av allt det sällsamma, det underbara… med Holland.

Av Emily Pearl Kingsley Övers. av Sara och Hans Hallerfors

18 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Det där var ju mitt i prick...kan jag tänka mej iallafall. Väldigt bra :o) Kram Petronella

Camilla sa...

Åh, så fint skrivet -jag blev alldeles tårögd.
Vilket härligt sätt att beskriva det på, för jag kan tänka mig att det måste vara precis så, inte det man tänkt sig, men underbart ändå!
*kram*

Jen sa...

Åååå...den där "storyn" tycker jag verkligen är så fin, och beskriver så bra.

Lycka till med allt!
Ha det gott! / Jen

Julia sa...

Det var verkligen en beskrivning som satte sig i hjärtat. Tack för att vi fick del av den! :-)

Linda sa...

Den där är så bra, så mitt i prick!
Lycka till med allt!
Har ni beställt ett sådant halsband?
Kram Linda & Joline

Grodmamman sa...

Visst är de fina halsbanden?! Jag har ett likadant!
Den där dikten är så fin och jag kan känna igen mig i den då vi fick vårt första barn i v 33+1.
Lycka till på er resa!
Kram

kaos i ett vitt hus sa...

åh, jag får gåshud då jag läser vad ni varit med om! grattis till lilla Ellen, hon är världens finaste lilla Ellen tycker jag. njut nu av att få ha henne hos er! kramar från ninna.

Anonym sa...

Lycka till med din bebis.Stort grattis!!

Johanna sa...

Grattis till din fina tjej!

Jag fick läsa "Välkommen till Holland" för 5 år sedan första gången då vår lillkille föddes som utvecklingsstörd.
Historien är underbart skriven och mitt i prick!

Vi sörjde vår Italien-resa den första tiden massor men nu säger vi bara:
Holland är helt underbart och vi njuter i fulla drag av denna resa!!

Stor kram!
Johanna

Anonym sa...

Jisses, det där var nog den bästa beskrivningen du kunde ha gjort av din situation, för visst är det väl så det är? Jag blir så rörd av berättelsen och budskapet i den. Ellen har fått en klok mor och jag hoppas ni får det så bra tillsammans i livet.

Anonym sa...

*varm kram*
Inte själv varit med i din sits men kan tänka mig hur det skulle kunna kännas när jag läser den där berättelsen. Du verkar vara en sååå otroligt fin o klok mamma!
Lycka till med er vackra dotter.

Skafferi Med Sjöutsikt sa...

Så rätt, så rätt!

Hon är så söt lilla-tösen, hoppas att hon piggar på sig mer för var dag. Tycker att hon har en lite busig blick på bilden *fniss*

Lycka till med allt! Jag kikar in igen, ni har så mysigt hemma!

Må gott//L

Bella sa...

Så vackert skrivet.
Och ett jättefint smycke.
Kram från Meli

Anna sa...

Så fint skrivet! Och fint smycke! Ni är underbara föräldrar till Ellen. Lycka till!

KRamar

Ett hem på landet sa...

Du har fått en utmärkelse av mig!

Marie sa...

Åh du skriver så fint här på bloggen. Lilla Ellen har fått världens bästa mamma och hon är så söt. Skönt att hon har blivit utskriven. Halsbandet du beställt är jätte fint.
//Kramar M

mamma sandra sa...

Grattis till Ellen! Har själv "välkommen till Holland" på min blogg. Då våran yngsta dotter föddes med Downs syndrom. Det är kämpigt men vi älskar henne lika mycket som stora syster och är glada för alla framsteg hon gör.. Och tiden blir ljusare och ljusare.
Kämpa på och stor kram till er!

mamma sandra sa...

Är det okej om din blogg finns med på min blogg? SÅ jag kan följa er och Ellen? Kram Sandra