9 augusti 2008

ÄNTLIGEN!!


Igår var vi på läkarbesök på avd.17 för Ellens veckokontroll och då beslutades det att vi skulle bli utskrivna. Ellen har varit så duktig och piggat på sig så mycket att läkarna nu inte behövs utan låter hab. och bvc ta över i fortsättningen.


Ellen, 7 veckor

Tänkte att jag även skulle passa på att berätta lite om vad som hände dagen då vår lilla sötnos kom till världen.
Förlossningen startade fint efter igångsättning och gick till större delen framåt precis som man ville fram tills jag var öppen 10 cm. Därefter sjönk inte Ellen ner i kanalen så mycket som hon skulle plus att hon började visa tecken på att hon var stressad. Läkarn kom och tog prov på henne och det visade att hon mådde väl, lite stressad men ok. Efter att Ellens hjärta fått två snabba fall kom man fram till att hon behövde komma ut ganska omgående och att snabbaste sättet var att hjälpa till genom att dra ut henne med klocka. Dessvärre hade mina värkar så gott som avtagit och jag fick inga krystvärkar som hjälpte till och därför fick en barnmorska trycka på min mage och jag fick en rejäl mängd värkstimulerannde dropp som inte tog. Efter att läkarn dragit 3 gånger med klockan tillkallades ytterligare en läkare som efter en dragning till tog över och drog ytterligare 3ggr innan Ellen slutligen kom ut. (ett klipp gjordes också för att ge bättre plats)

När Ellen väl kom ut mådde hon väldigt och visade inga egentliga tecken på att hon var vid liv. Det tog inte lång tid förrän förlossningssalen som varit full med folk var helt tom, alla sprang iväg med den lilla till upplivningsrummet där de genast började att arbeta med henne. Efter 10 minuter drog hon sina första andetag och eftersom det tagit så lång tid drabbades hon av en svår syrebrist. Barnläkarn beslutade att hon skulle sövas, kylas ner och läggas i respirator för att underlätta hennes för henne så mycket som möjligt.


Ellen, 1 dag

De första dagarna var väldigt tuffa för så väl Ellen som för oss och jag tror inte någon av oss har gråtit så mycket i hela livet som vi gjort under de dagarna. Ellen fick under dessa dagar ett antal andningstopp där hon behövde ventileras för att komma igång med sin andning igen och detta trodde läkarna berodde på kramper, något som de dock inte kunde se några direkta bevis för på det eeg som ständigt var uppkopplat och följde henne utveckling. På grund av dessa andstopp medicinerades hon med starka mediciner och sov egentligen hela sin första vecka. Därefter började hon sakta att vakna till och sen dess har hon blivit starkare, vår älskade kämpe!

En magnetröntgen är gjord och den visar att det finns lidriga skador i hennes hjärna men vad det kommer att innebära mer direkt för hennes framtid är det ingen som kan svara på. Ellen visar dock en fin utveckling i kroppen och det är inte mer än ungefär 2 veckor sen hon lärde sig att skrika, något som vi tycker är så härligt att höra! Hennes stora problem är att hon fortfarande matas mestadels via sond och att hon har problem att fokusera med sina stora vackra ögon.

Ellen är en fantastisk liten bebis som nu behöver tid att växa och fortsätta utvecklas så mycket hon bara kan. Vi är upp över öronen förälskade!!

Kram Annica

35 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Oj så find du skrivit. Vilken tur att hon har Er som föräldrar :-)

Hoppas hon får må bra och att allt går bra för er alla nu.

Hon är en tapper kämpe och underbart söt!

Kram, Fluffis

Julia sa...

Åh älskade lilla barn! Hon är en gåva och kommer frodas i all er kärlek! =)
Läste upp det du skrivit för sambon och vi tänker på er båda. Många kramar Julia

Ulrika sa...

Hejsan

Vilken otroligt söt liten kämpe ni har.Förstår att eran första tid tillsammans har varit väldigt tuff.Skönt at allt går åt rätt håll. Vi var med om nåt liknande då jag vänta mitt tredje som var min mans och mitt första gemensamma barn. Blev i gångsatt och huvudet stod i en värk , så de blev ganska kaos. Vår son på 5 kg hade då fastnat så tillslut fick BM ut han och han visa inga livstecken. BM gjorde mun mot mun metoden och gjore liv räddning på honom. Så fick han flödas med lustgas, sen kom några och tog han till medicinrummet. Huva , de tog en stund och jag hann tänka tusen tankar. Sen så kom de tillbaka med han. Han hade kommit igång med andning och vi fick ha honom hos oss. Han blev svårt stasad i ansiktet med högröda ögon pgr av navelsträngen 2 varv runt halsn och att han hade haft syrebrist och fastna. Han klarade sig från skador av syrebristen. Sen var det kaotiskt på bb, då han blev dålig pgr av min immunisering så det skulle solas och de skulle tas prover sen fick han feber och hans sänka var dålig. Vi grät och grät . Det var en tuff tid. Förstår att det varit tufft. Förstår ooxå vilken glädje då ni fick komma hem. Minns att vi packa sakerna på ett par sekunder hihihi

Skönt att sjukhus tiden är förbi, och på er fortsatt vandring önskar jag er lycka till och jätte jätte grattis till ELLEN Kram / Ulrkia

Ulrika sa...

Oj så långt det blev, glömde ju tillägga vår son är nyss fyllda 6 år i dag tiden bara springer i väg. hihih. Och ett gäng syskon har han ju oxå fått. Jätte fint namn ni gett eran dotter. Må så gott Kram / Ulrika

Grodmamman sa...

Blev nästan tårögd när jag läste din berättelse! Förstår att det måste varit fruktansvärt att gå igenom vad ni har gått igenom. Vår son föddes 7 veckor för tidigt och bara det var jobbigt. Han klarade dock detta utan några problem, men det var inte så kul att tillbringa 5 veckor på sjukhus.
Håller tummarna för att Ellens lilla hjärna inte har tagit alltför mycket skada av hennes jobbiga födelse utan att hon utvecklas och mår bra i fortsättningen. Lycka till med Ellen och njut av er lilla bebis! Tiden går så fort, det är ingen klyscha!:)
Kram

Anonym sa...

Usch vad dramatiskt det blev för er men vilken himla fin avslutning du skrev på din berättelse, blev tårögd av hela historien då jag själv upplevde en dramatisk förlossning även om den inte kan jämföras med din så här i efterhand. Kram till dig och lilla Ellen!

Anonym sa...

PS. Fortsätt kämpa på Ellen i samma anda så kommer du se att du får ett fint liv med din starka mamma:) Ds

Huset i bullerbacken sa...

Vilken fin liten tös ni fått!!
Vet hur det är med att ens barn får en tuff start i livet, min lilla tjej kom 2 månader förtidigt, och hade en del andningsuppehåll.
Hoppas allt kommer att gå bra och att ni nu kan börja njuta på riktigt som föräldrar hemma i erat hem.

Många styrkekramar från Anna

Smått och gott hos Lina sa...

Vilken tuff start ni fick. Men vilken tur att lilla Ellen är en sådan kämpe. Och er kärlek kommer att hjälpa henne så mycket.
Så söt hon är också!
Kramar Lina

Villa Nordåker sa...

Kramar till er. Vet egentligen inte vad jag ska skriva, det ni har varit med om borde ingen få vara.

/malins79

Ett hem på landet sa...

Tårarna rinner när jag läser din berättelse. Tänk så skört livet kan vara och så mycket vi har som vi tar för självklart.

Vilken liten kämpe ni har fått, er lilla Ellen, söt som socker är hon också.

Tack för att du delade med dig av din berättelse direkt från livet.

STOOOR KRAM

Camilla sa...

Jag blir så berörd av din berättelse, så tårarna tränger sig på.
Men så ser jag bilderna på Ellen och ser en riktig kämpe -stark i kroppen och håller upp huvudet så fint.
Kram till er alla och lycka till!

Linda sa...

Oh vad fint du har skrivit! Blir alldeles rörd av dina ord.
Kramar från oss!

Bella sa...

Grattis till er underbara flicka!

Men vilken mardrömstid ni fått gå igenom!! Man blir alldeles kall och tårögd när man läser om hur det kan gå.
Jag kan tycka, att varför väntar man sååå länge med kejsarsnitt? Ja har hört fler berättelser, liknande din, och det känns som om man väntar mycket längre med snitt här, än tex i Frankrike, som jag känner till en hel del.
Nu kommer ju säkert allt att gå bra, vilken tur att hon har er!
OCh så SÖT hon är, en riktig liten skatt.
Önskar er all lycka med er underbara lilla Ellen!
Kram från Meli

Anonym sa...

det var en omtumlande förlossning, men skönt ändå att läkarna kan göra mirakel, hon är väldigt söt som vi kan se, skönt att hon utvecklas bra nu iallafall, har tänkt mycket på er då jag följt dig i Familjeliv i din kamp om dagarna innan förlossningen..

/sofia/Luloo

Himmelbit/Njut en smula sa...

Så fint skrivet och jag blir alldeles rörd och berörd! Vilken tuff start i livet för Ellen och vilken tuff start för er som föräldrar. Behåll styrkan och kärleken - den kommer ni långt med! Pussa på lilla Ellen.

Kramar

Jenni - Snickarsbacken sa...

Oj oj länner mig riktigt berörd av vad som hänt er, tänker på dig nu&då. Skickar massa varma hälsningar. Önskar lilla Ellen all lycka till i världen! Kram Jenni

Beas sa...

Jag skriver som jag skrivit tidigare - lilla Ellen, lycka till på färden...du lilla, lilla knyte!


Du skriver så otroligt kärleksfullt och berörande om din lilla flicka. Ta hand om henne och låt hennes krafter hela dig de stunder du känner att du själv kanske behövöver mer kraft.

Kram!

Anna sa...

Så berörande du skriver, förstår att ni haft en tuff start...
Vilken tur att hon kom just till er familj!

"Älska och njut av era barn och var glad åt dem sådana de är, sådana de ser ut, för vad de gör och tänk inte på de egenskaper de inte har."

Lycka till!

Kram

Anonym sa...

säger som alla andra, hemskt vilken tuff start både Ellen och ni som föräldrar fick och man önskar ju att ingen skulle behöva gå igenom det!
Hoppas att ni nu mår bra hela familjen! Förstår att ni är "upp över öronen förälskade" så fin hon är! Ta han om er lilla fina prinsessa och krama henne från mig! ;)
Kram Kristin

Fru Fjeldhammer sa...

så søt hun er!
Kos dere videre...

Johanna sa...

Stort grattis till er! Vilken underbar dotter ni har fått. Men stackars er alla att ni fick en sån turbeulent start på erat liv tillsammans.

Stor kram
JohannaJ

Villa Tallbacken sa...

Å jag blir alldeles tåtögd när jag läser om er lilla flickas tuffa start... Stor kram och lycka till till er och er söta lilla tjej!

Blåbär och hallon sa...

Vilken goding! Njut av varje sekund, tiden går så otroligt fort! När vi fick vårt första barn sa många just det, men då tyckte man att "ja, ja, så´nt som alla bara säger" men det stämmer verkligen, även om det inte känns så i alla stunder. KRAM A

Tinnar och torn sa...

Hejsan! Vilken underbart söt liten Ellen :o) Blir så berörd av er historia, man får sej en tankeställare om vad som är viktigt här i livet. Önskar er alla tre en period av mindre dramatik och bara återhämtning och njutning av er nya liv tillsammans. Kram Petronella

Anonym sa...

Vilken underbar och stark flicka ni fått! Man blir så berörd av det du skriver, kan inte ens föreställa mig hur tuff sjukhustiden måste ha varit. Bara förlossningen gör ju att man känner sig liten när man är med om något så STORT.

Hon är så söt och verkligen en kämpe! Önskar er all lycka i framtiden.
/Malin

Lantliga drömmar sa...

Det går rysningar längs min rygg när jag läser, vilken rädsla det måste ha varit när de bara rusade iväg med henne för att få henne att andas...! Verkligen jobbigt, kan inte ens föreställa mig hur det måste ha känts!

Underbart att hon överlevde så att ni får ha ert efterlängtade älskade barn hos er varje dag! Hon är ett litet mirakel, och jag känner hur otroligt mycket hon betyder för er genom att läsa det du skrivit! Sköt om varandra!

Varma kramar!

(har stängt bloggen för allmänheten numera, men det är bara att maila om du vill titta in!)

Anonym sa...

Jag blev så himla rörd av din berättelse. Vad fint du har skrivit! Och vad fin Ellen är! Lycka till!

Kramar från Sara Terese

Anonym sa...

Åh, jag blir oerhört berörd av er berättelse.
Men du, vet du? Jag känner på mig så starkt att allt kommer att gå bra för lilla Ellen!!
//M

Anonym sa...

Hihi inte en chans att min 7 veckors skulle kunna lyfta så mycket på huvudet!! Och ögonen far ju omkring och fokuserar då rakt inte speciellt bra...och hon har i n t e varit utsatt för syrebrist, så jag tror och hoppas att allt kommer att gå kalasbra för er lilla bit!

Anonym sa...

Vilken tuff start i livet för er lilla flicka, men hon är en kämpe så jag tror att framtiden kommer bara kommer bli bättre och bättre...

Önskar er all lycka i framtiden med er söta lilla Ellen!

Unknown sa...

Grattis till din lilla dotter. Jag blir alldeles förskräckt när jag läser vad ni gått igenom, speciellt eftersom exakt samma sak hände en vän till mig i våras, precis samma förlopp under förlossningen, hur hon drogs ut, kyldes osv.
Trodde detta hände mer sällan än inom loppet av ngn månad.
Njut av din dotter som är bedårande. Kram

syster doris sa...

Älskade vänner vad ni gått igenom!!
Hoppas så att ni får möjlighet att lämna denna första svåra tid bakom er! Att något nytt och lättare följer o väntar er, det verkar ju onekligen väldigt positivt!
Ditt inlägg tog andan ur mig ...och jag knäpper mina händer för lilla Ellen ikväll o önskar er allt gott!
Kramar Tina

Lycka är ~ Onnea on sa...

Vilken historia, och vad ni gått igenom. Massor med styrka till er och lilla Ellen. Ett mirakel må jag tro!
Önskar er allt gott!
~Marita~

Millas hem sa...

Hej!

Läste "Välkommen till Holland"...så vacker berättelse och efter det läste jag din berättelse om er dotters födelse.
Blev så rörd när jag efter att ha läst din berättelse så jag ville bara säga att Ellen har tur som har fått så kärleksfulla föräldrar.
Önskar er lycka till med allt!
Kram Camilla