16 oktober 2009

E har gått på dagis i två månader nu och har redan skaffat sig en massa kompisar. Jag som var lite rädd i början, att det skulle bli jobbigt för henne och att ingen skulle vilja leka med henne, kunde inte haft mer fel! Varje dag när vi kliver in genom dörren på dagis så hojtar ungarna "nu kommer lilla E" och en drös med barn kommer som flugor till en sockerbit. Det är MIN sockerbit, mitt lilla hjärta! Lilla fröken har redan hunnit bli vald till veckans kompis och ni kan väl bara ana hur mina ögon fylldes med glädjetårar när fröknarna berättade det.

E älskar när de har samling varje morgon, då står hon i sin Pony och spritter av glädje när barnen sjunger. Ett moment som är jätte bra för alla och som ger E en känsla av trygghet, samma rutiner och samma barn i en liten grupp. Vi upplever att E har utvecklats en hel del sen hon började på dagis, även om det kanske inte är stora steg så är dem ändå av stor betydelse. E rör på sig lite mer än tidigare och hon ger ljud i från sig oftare. Dock har hennes tonus på sistone varit ganska mycket till varandras ytterligheter, antingen väldigt slapp eller väldigt spänd. Det vill inte riktigt vara i balans, kanske är det bara en period nu eller så är det mer varaktigt. Vi får helt enkelt vänta och se.

Snart är det dags att packa ut A i bilen, åka och hämta E på dagis och sen bege oss till affären. DET mina vänner är ett projekt. En tös i babybjörn (den som för tillfället är mest sur) och den andra i barnvagnen. Sen är det till att bita ihop och shoppa fort! Har jag lite otur får jag bära även barnet i vagnen lite snyggt och plocka varor med fötterna (!) Ne inte riktigt med fötterna men det gäller att ha tålamod och en lista med det som ska inhandlas, för att tänka i affären med båda flickorna, det är kört!

Kram på er!

12 kommentarer:

Honungspojkens mamma sa...

Hej!

Vad roligt att höra från dig och att Ellen mår bra! Hoppas att du också gör det. Kan tänka mig att det är mycket plocka med fötterna-lösningar för er nu med de små!

Kram

Grodmamman sa...

Härligt att höra att det går så bra på förskolan! När vår son började på förskolan så fanns det en multihandikappad tjej där som var något år äldre. Sonen var alltid så mån om henne och hjälpte henne med saker och jag uppfattade heller aldrig att hon var utanför.
Kan tänka mig att det är ett pyssel att gå och handla med två så små barn!:)
Kram

Skalmans mamma sa...

Så underbart att hon trivs på förskolan och har det bra där =). Hon är en riktig sötnos Ellen!
Kram

Lycka är ~ Onnea on sa...

låter som om hon kommit riktigt bra in i gruppen och trivs på dagis.
Vänta bara tills hon börjar komma hem med bilder hon ritar, då känner man sån glädje i kroppen och man sparar vartenda papper med de fina konstverken på.
Om hon har favoritsånger är det bara att be texten på dagis så kan ni sjunga allihopa hemma också.
Så goa flickor du har.
Må så bra alla!
~Marita~

uffe sa...

Kul, att läsa om att det går bra!! Jag hade samma känsla när Maya började sitt dagis, om att hon skulle hamna utanför! Men, tvärtom.. Barn är underbara.. Ha en bra helg.. Uffe

NinniYesThatSMe sa...

Härligt att läsa att de går bra för lilla Ellen :)
De projektet du har nu kommer jag med ha snaaart fast med 2 pojkar, NU beundrar jag alla mammor som har 2 barn tätt hehe :)

Sanna sa...

Vad härligt att Ellen trivs så bra på dagis=) Måste kännas så skönt att lämna henne där för aktivering och bus, särskilt när du har lilla Agnes med. Hoppas på att Julia trivs lika bra på dagis sedan när det är hennes tur;)

Anonym sa...

Vad härligt att hon trivs så bra på dagis :-)

Anna-Malin sa...

Nu är jag här och smyger...=)

Jag blir så rörd och varm när jag läser dina inlägg om Ellen.

Som förälder oroar man sig alltid och jag kan tänka mig att det är än mer oro för er.
Det glädjer mig så att höra att Ellen trivs på förskolan.
När jag inte inreder (?!) arbetar jag som förskollärare på ett föräldrakooperativ, och jag måste säga att vi som arbetar med barn, har ett av de viktigaste jobben i världen....

Stor kram!

A-M

Jen sa...

Vad skönt att det går så bra för Ellen på dagis.
Hon är verkligen söt er "stora" prinsessa.

Visst är livet full fart med två små som kommit så tätt! Vi har också två prinsessor med 1½ års mellanrum, och det är verkligen full rulle + att vi har två stora barn, en prins på 9 år och en prinsessa på 18 år.

Jag tycker precis att jag har stigit upp när det är dags att gå till kojs igen, dagarna flyger verkligen iväg.

Ha det så gott! Kram Jen

Pernilla sa...

Hej vännen!
Vad roligt att höra att Ellen trivs så bra på dagis:) det var nästan så att jag fick en liten tår i ögonvrån!
Kramar Pernilla

Ninni sa...

Hej hej :) Ville bara säga att jag tänker på er och hoppas allt e bra med er?Kramar